חשבתם שכוס יין אדום ליום זה בריא?
ההמלצות השתנו, וזו הסיבה:
טוב אז אתם בטח שמים לב לכך שדברים משתנים במדע התזונה. לפעמים השינוי מרגיע אותנו, ולפעמים יש דווקא החמרה של ההמלצות.
אחת הדוגמאות הבולטות בעיני היא, שבמשך שנים המליצו להיזהר מאוד מביצים בגלל הכולסטרול, ודיברו על ביצה או שתיים בשבוע בלבד- מקסימום. היום כבר לא מתייחסים לביצה כאל סכנה, אלא כעל מזון עם לא מעט יתרונות בריאותיים, והכמות המומלצת ליום תלויה בתפריט כולו.
בנוגע לאלכוהול קרה כמעט התהליך ההפוך: בעבר הלא רחוק היה מקובל לשמוע שכוס יין אדום ביום, ואולי גם שתייה מתונה של אלכוהול, יכולה להיות טובה ללב.
היום המסר של ארגוני בריאות מרכזיים בעולם: אלכוהול אינו נחשב רכיב בריאותי בשום אופן. אין סיבה להתחיל לשתות למען הבריאות, וככל שמפחיתים את השתייה, מפחיתים סיכון להרבה מחלות ותקלות אחרות.
בחלק מהארגונים המסר כבר חד מאוד: למניעת סרטן, עדיף לא לשתות בכלל.
למה זה קרה? הנה ההסבר:
__________________________________________
💛 ולפני כן – סוף שבוע של אהבה אחרי ט״ו באב:
15% הנחה על הספר שלי “במעבר קל”, בתוקף עד יום ראשון בחצות.
🎁הקלידו את קוד הקופון AHAVA15: ⬇️
https://dietmaya.co.il/books.html
__________________________________________
🍷למה בעבר חשבו שלאלכוהול יש יתרונות?
המסר הישן על יין אדום ובריאות הלב היה בעקבות מחקרים שנערכו במשך שנים, שמצאו שאנשים ששתו במתינות היו עם פחות מחלות לב וכלי דם בהשוואה לאנשים ששתו הרבה, או בהשוואה לאנשים שלא שתו כלל.
סביב יין אדום דיברו גם על נוגדי חמצון, פוליפנולים ורזברטרול, חומרים שנמצאים בקליפות ענבים ויכולים להישמע מאוד משכנעים כשהם מופרדים מההקשר של האלכוהול עצמו.
גם בירה קיבלה לפעמים תדמית “מתונה” יותר, בגלל פוליפנולים, ויטמינים מקבוצת B או מינרלים בכמויות קטנות.
לגבי משקאות אלכוהוליים חזקים, כמו ויסקי, וודקה, טקילה... הדיבור היה פחות על רכיבים בריאותיים ויותר על האפשרות שצריכה מתונה מאוד של אלכוהול קשורה לשיפור מסוים בכולסטרול HDL או להפחתת קרישיות.
🍷גם בעבר לא דיברו על שתייה חופשית
גם כשהגישה הייתה מתונה יותר, אף ארגון רציני לא המליץ על שתייה ללא הגבלה. ההמלצות הישנות יותר דיברו בדרך כלל על כמות קטנה:
למשל כוס אחת ביום לנשים ועד שתיים לגברים בחלק מהמדינות, או מסגרת שבועית מוגבלת. גם בהולנד, כבר מאז 2015 ההמלצה הרשמית הייתה לא לשתות אלכוהול, או לכל היותר לא יותר מכוס אחת ביום. הסיבה הפשוטה: הנזקים של שתייה מרובה היו ידועים היטב גם בעבר.
אלכוהול בכמות גבוהה מעלה סיכון ללחץ דם גבוה, מחלות כבד, כבד שומני, פגיעה בלבלב, הפרעות קצב, תאונות, פציעות, אלימות, ירידה באיכות השינה, פגיעה בתפקוד היומיומי והתמכרות.
כלומר, גם בתקופה שבה עוד דיברו על “יתרון אפשרי” של כוס יין, היה ברור שהיתרון הזה, אם בכלל קיים, נעלם כשעולים בכמות.
🍷מה השתנה במחקרים החדשים?
בשנים האחרונות הצטברו יותר נתונים שמראים שגם כמויות קטנות של אלכוהול ממש לא ניטרליות, והנושא הבולט ביותר הוא סרטן.
אלכוהול מתפרק בגוף לחומר שנקרא אצטאלדהיד, שיכול לפגוע ב־DNA. בנוסף, הוא יכול להשפיע על הורמונים, על ספיגת רכיבים תזונתיים ועל תהליכים דלקתיים.
הקשר בין אלכוהול לסרטן כבר לא נוגע רק לשתייה כבדה. נמצא קשר לעלייה בסיכון למספר סוגי סרטן, ובחלקם, ובעיקר בסרטן השד, הסיכון עולה גם בכמויות שנחשבות “קלות” יחסית. זו הסיבה שהמשפט “כוס יין ביום טובה ללב” כבר לא מספיק טוב.
גם אם ייתכן שיש השפעה חיובית קטנה על מדד לב מסוים אצל חלק מהאנשים, אי אפשר להתעלם מהסיכון הכולל, ובעיקר מהקשר לסרטן.
❤️המסר החדש:
אלכוהול אינו רק “משקה חברתי”. מבחינה רפואית הוא חומר פסיכואקטיבי, ארגון הבריאות העולמי מגדיר אותו כחומר רעיל לגוף ויש לו גם פוטנציאל ממכר.
בנוסף, משקאות אלכוהוליים מסווגים כמסרטנים ודאיים בבני אדם, בקבוצה 1. חשוב לדעת שהסיווג הזה מתייחס לוודאות שיש קשר לסרטן.
❤️הכרזות ארגוני הבריאות בעולם:
🔸WHO, ארגון הבריאות העולמי, כותב בצורה ברורה שאין צורה של שתיית אלכוהול שהיא נטולת סיכון, וככל ששותים פחות – הסיכון נמוך יותר.
🔸ה־World Cancer Research Fund כותב שלמניעת סרטן הכי טוב לא לשתות אלכוהול.
🔸בדו״ח חדש של מועצת הבריאות ההולנדית, שפורסם ב־25 ביוני 2026, נכתב שאין רמת אלכוהול בטוחה, ושגם כוס אחת ביום כרוכה בסיכונים. ההמלצה היא גם להפוך את שתיית האלכוהול לפחות “נורמלית” חברתית ולעודד פחות שתייה באוכלוסייה.
חשוב להגיד שיש עדיין מדינות שנותנות גבולות לצריכה בסיכון נמוך יותר: בבריטניה עד 14 יחידות בשבוע, באוסטרליה עד 10 משקאות סטנדרטיים בשבוע, ובקנדה עד 2 משקאות בשבוע מוגדרים כסיכון נמוך.
❤️בריאות הלב?
לא מומלץ להתחיל לשתות יין או אלכוהול למען בריאות הלב. אתם רוצים פוליפנולים? תאכלו ענבים סגולים ופירות יער.
🍷קלוריות וסיכון להשמנה
לא נשכח גם את נושא הקלוריות. אלכוהול אינו בדיוק פחמימה, אבל הוא מספק אנרגיה: 7 קלוריות לכל גרם אלכוהול, כמעט כמו שומן, שמספק 9 קלוריות לגרם.
אלו קלוריות “ריקות” יחסית, כי הן לא מגיעות עם חלבון, סיבים, ויטמינים או שובע משמעותי.
🍻כוס יין של כ־150 מ״ל מכילה בדרך כלל כ־120 עד 130 קלוריות.
🍻בקבוק בירה קטן של 330 מ״ל מכיל בערך 140 עד 160 קלוריות, תלוי באחוז האלכוהול ובסוג הבירה.
🍻כוסית של משקה חריף כמו וודקה, ויסקי או ג׳ין, כ־40 מ״ל, מכילה בערך 90 עד 100 קלוריות עוד לפני שמוסיפים מיץ, טוניק או קולה.
🍻קוקטיילים יכולים להגיע בקלות ל־200, 300 ואפילו 500 קלוריות לכוס, בעיקר בגלל סירופים, מיצים, שמנת, ליקרים או סוכר.
וכל זה בלי לתת תחושת שובע אמיתית….
מעבר לכך, אלכוהול גם מפחית עכבות, גורם להמשיך ולשתות יותר עם פחות שיקול דעת, וגם אולי לצידו יותר: פיצוחים, גבינות, מאפים, פיצה, חטיפים או אוכל לילי.
❤️ושוב המסר-
אלכוהול כבר לא יכול להימכר לנו כבריאות. מי שלא שותה, אין סיבה להתחיל. מי ששותה, כדאי לדעת שגם כוס אחת ביום אינה נטולת סיכון, וככל שמפחיתים את התדירות והכמות, מפחיתים סיכון בריאותי וגם חוסכים קלוריות מיותרות.
באופן אישי - אהבתי לשתות בירה כל יום, הפסקתי לחלוטין.
נשתמע בשבוע הבא ❤️
15% הנחה על הספר שלי “במעבר קל”, בתוקף עד יום ראשון בחצות.
🎁הקלידו את קוד הקופון AHAVA15:
https://dietmaya.co.il/books.html


